respect - veiligheid - verantwoordelijkheid
Om tot goed en effectief leren te komen, is het belangrijk dat kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen op school. Een goed pedagogisch klimaat is op de Drie Koningen een basisvoorwaarde: duidelijke regels en een positieve benadering die door iedereen worden nageleefd. Het uiteindelijke doel is dat onze leerlingen de regie leren voeren op hun eigen gedrag; hierbij is de rol van onze leerkrachten essentieel. Zij hebben de regie over de klas en dus ook over het pedagogische klimaat. Onze leerkrachten hebben tevens een voorbeeldfunctie en dragen de kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid uit. Zo ontstaat er een veilige en stimulerende leeromgeving waarin iedere leerling zich zo optimaal en op een prettige en positieve wijze kan ontwikkelen. Een positieve relatie en effectieve communicatie tussen kind, ouder en school is hierbij van belang.
Op de Drie Koningen willen we een veilig pedagogisch klimaat in en om school én een prettige werksfeer in de klas creëren. We spannen ons in om pestgedrag te voorkomen; bij ons wordt pesten als ongewenst gedrag gezien en niet geaccepteerd. U leest er meer over in ons pestprotocol.
Kinderraad
Op de Drie Koningen is er een kinderraad - passend binnen actief burgerschap en integratie - om al onze kinderen een stem te geven. Zij weten namelijk als de beste wat er speelt en leeft bij hun klas- en schoolgenoten, zowel op pedagogisch als op onderwijskundig niveau.
De leden van de kinderraad zijn vertegenwoordigers uit alle groepen 5 t/m 8 die gekozen zijn door hun klasgenoten en vergaderen 6 tot 8 keer per jaar onder leiding van Debbie. In de vergadering brengen ze ideeën aan vanuit de klassen, sparren ze over diverse zaken en brengen voorstellen in bij de directie die verantwoordelijk is voor de uiteindelijke besluiten. De kinderraad koppelt dit vervolgens weer terug naar de klas. Op deze manier leren we onze kinderen dat elke stem telt en hoe onze democratische samenleving werkt.