Interviews, podcasts, lezingen op congressen ... met veel plezier vertellen we over hoe we op de Drie Koningen elke dag ons onderwijs kwalitatief verbeteren.
NKC op de Drie Koningen
Uit De Volkskrant: Weten maakt lezen leuker
Uit VAR News: Keti Koti op Drie Koningen
DE MEERN > Van steden en staten, kastelen en Karel de Grote tot de Tachtigjarige Oorlog, de VOC en kinderarbeid … op basisschool Drie Koningen hebben alle leerlingen de afgelopen zes weken aan een schoolbreed thema gewerkt middels het Nederlands Kennis Curriculum (NKC).
In groep 7-8 stond Keti Koti als thema centraal; vanuit kwalitatief hoogwaardige teksten en verhalen hebben de leerlingen kennis opgedaan over onder andere slavernijverleden in Suriname, het Caribisch Nederland én Nederlands-Indië, de ontdekkingsreizen (en de gevolgen daarvan), de Trans-Atlantische driehoekshandel en de rechten van de mens.
Lees hier het volledige bericht.
Uit Basisschoolmanagement: effectief schoolleiderschap
‘De kansen van kinderen in de samenleving nemen toe naarmate ze meer kennis en vaardigheden hebben. Om ieder kind deze kansen te bieden, hebben we hoge verwachtingen van al onze leerlingen. We menen dat deze hoge verwachtingen haalbaar zijn mits er goed en effectief wordt lesgegeven in kennis, vaardigheden en houdingsaspecten. En dat proberen we dagelijks waar te maken.’ Aldus Dave van der Geer, directeur van KBS Drie Koningen in De Meern. ‘Toen de huidige bestuurder van onze stichting een aantal jaren geleden aantrad, ging er een andere wind waaien. Zij heeft gezegd: we zijn in de regio met vijf katholieke scholen die het
Uit PrimaOnderwijs.nl: investeer in een onderzoekscultuur...
Onderwijsonderzoek
‘Betere resultaten bij leerlingen en meer werkplezier bij leerkrachten? Investeer in een onderzoekscultuur.
Weten waaróm je in de klas iets doet, maakt onderwijs leuker en effectiever. Hoe? Door te zorgen voor een onderzoekende cultuur en door als team systematisch en onderbouwd speerpunten te bepalen waar je aan gaat werken om je onderwijs verder te verbeteren. Het is het onderwerp van de nieuwe leidraad van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).Leraren zijn leraar geworden omdat ze kinderen zo goed mogelijk onderwijs willen geven. En omdat elke leerling en elke school anders is, is het belangrijk je als school af te vragen: wat hebben onze leerlingen nodig? En past het onderwijs dat wij geven nog steeds bij onze kinderen? Kunnen we zaken verbeteren, zodat ons onderwijs beter aansluit bij wat onze leerlingen nodig hebben? Of hebben we zelf een ambitie om iets dat al best goed gaat toch verder te ontwikkelen?
Uit Didactief: Amanda Wesseling
Voor de vrolijke Amanda Wesseling zijn directe instructielessen een feestje. ‘Omdat je zo duidelijk met stappen werkt, zie je heel snel wie het snapt en wie niet.’
Je hebt mensen die van jongs af aan weten dat ze juf of meester willen worden: de geboren leraar. En je hebt Amanda Wesseling (29), die zich altijd verwondert over zo’n vroege roeping. ‘Ik zat als kind bij iemand in de klas die in groep 6 al wist dat ze juf wilde worden. Op de middelbare school dacht ik aan haar terug en concludeerde: als ik die wens niet al op de basisschool had, dan wil ik het blijkbaar niet zo graag.’ Via een omweg – toerisme bleek .....
Uit Onderwijsvanmorgen.nl: Stéphanie Ket
Juf Stéphanie heeft met haar collega-schoolopleider een inwerktraject voor nieuwe leerkrachten ontwikkeld. Voor wie is het inwerktraject bedoeld?
Voor alle nieuwe leerkrachten op onze school. Denk aan zijinstromers en stagiairs, maar ook aan starters en mensen die van school wisselen. Als je op een nieuwe school gaat werken, komt er enorm veel op je af. Iedereen wil welkom zijn en zich gezien voelen. 2/3 Wat houdt dat inwerktraject in? Aan het eind van de zomervakantie organiseren we .....
Uit Didactief: Yaëlle van de Stolpe
Leek het maar zo, of scoorden leerlingen slechter dan nodig? Leerkracht Yaëlle van de Stolpe zocht het uit. ‘Als je denkt dat iets niet klopt, plak niet meteen een pleister, maar zoek de oorzaak.’ Toen Yaëlle van de Stolpe twee jaar geleden op haar nieuwe school aan de slag ging als groepsleerkracht van groep 8, viel ze met haar neus in de boter. Ze wilde meer diepgang en onderzoek in haar werk, en op rkbs Drie Koningen in De Meern, bij Utrecht, kon ze meedraaien in een van de vijf leerteams. Het team richtte zich ook nog eens op een thema dat haar na aan het hart lag: begrijpend lezen. Toch was het ook even wennen, daar in De Meern. Na twaalf jaar werken op scholen in de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland, bevond ze zich opeens .....
Uit PO Magazine: Dave van der Geer en Noraly Snel
KBS Drie Koningen in De Meern, onderdeel van het samenwerkingsverband Utrecht PO, heeft ervoor gekozen om niet meer de functie van intern begeleider in huis te hebben; sinds een jaar of drie werkt de school met kwaliteitscoördinatoren. Deze ontwikkeling past in het bredere ontwikkelingstraject van de school, waarin de leerkrachten centraal staan: de kwaliteit van het onderwijs valt of staat immers met de kwaliteit van de leerkrachten. Directeur Dave van der Geer vertelt erover: ‘De afgelopen jaren heeft de organisatie van onze school een behoorlijke transitie ondergaan.....
Uit het AD: Naomi leert juf en meester lezen
Deze school zet leerteams in en verbetert zo de basisvaardigheden
13 december 2022
Een goede beheersing van basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap is essentieel voor je kansen op school en in de maatschappij. Het masterplan basisvaardigheden is in het leven geroepen om deze vaardigheden te verbeteren. Hoe kun je hier als school mee omgaan? Basisschool Drie Koningen steekt veel tijd in herhalen, werkt doelgericht, heeft leerteams ingesteld en gaat uit van wetenschappelijk onderzoek.